Citroën DS BREAK


Het meest recente en grootste project wat uitgevoerd wordt bij MultiGarage is de complete restauratie van een Citroën DS break. Ons exemplaar is een heuze barnfind! Hoe wij aan deze auto komen is een vreemd maar leuk verhaal.

Toen wij op het Historisch Weekend hier in Den Helder stonden kregen wij de vraag of we nog onderdelen nodig hadden voor onze rode DS21. Hierop zijn wij ingegaan en een week later hadden we een afspraak bij een busbedrijf in Alkmaar. Hier worden we rondgeleid en komen we uiteindelijk op de zolder, waar de betreffende onderdelen liggen. Tot onze verbazing staat er echter veel meer op de zolder. Onder de berg onderdelen treffen we een complete DS20 Break van 1971 aan.

Er wordt gevraagd of de auto ook te koop is en zodoende komen we erachter dat de auto van de broer van de eigenaar is. De wagen staat al meer dan 15 jaar op de zolder en de broer wil er eigenlijk ook wel van af. De deal wordt gesloten en een paar weken later halen we de hele zolder leeg. De onderdelen gaan een voor een met de heftruck of via de trap naar beneden. Dan komt de echte uitdaging: hoe komt de auto ooit weer op de grond. Ooit werd hij met een in de loods gemonteerde kraan op de zolder gezet, maar nu mist het blok wat de kraan tegenhoudt als deze in beweging komt. De kraan is onbruikbaar want zoals de eigenaar al zegt: "als we hem nu aanzetten, ligt hij straks bij de buren binnen".

De auto is nu bijna volledig gestript en het blijkt dat de basis van deze DS heel erg goed is. Er is weinig roest te vinden en met de vele onderdelen die erbij zitten is het mogelijk om een ontzettend goede auto in elkaar te zetten. Wij verwachten dat deze DS rond de volgende zomer klaar zal zijn!


Het eerste wat er moest gebeuren aan de Break was het opruimen en schoonmaken van het interieur. Van meer dan 20 jaar stilstaan wordt een auto toch erg vies hebben we gemerkt. Hierna hebben we ook even de buitenkant(of althans wat ervan over was) schoongespoten in het warme zomerzonnetje.

 Hierna kon de Break naar binnen om uit elkaar gesloopt te worden. Eerst was de voorbumper aan de beurt, die vrij snel loskwam. Hierna begon het strippen van de dorpels om bij het echte karkas van de auto te komen. Toen we hierbij uitkwamen konden we zien dat dit voor het grootste gedeelte in goede staat verkeerde.


Dit is wat er overbleef na het schoonmaken en demonteren; een kaal, maar goed rijdend, chassis. De perfecte basis om een mooie auto op te bouwen.


De raamstijlen aan de achterkant waren in slechte staat. Ze zijn gelast en vervolgens in een rode grondlaag gespoten.



De volgende stap is het vinden en passen van goed plaatwerk. Onderdelen en plaatwerk hebben wij gelukkig genoeg voor de DS! De twee achterspatborden hebben wij zo gekocht bij een Citroën-specialist en hoeven alleen overgespoten te worden in de juiste kleur. Het dak hoort origineel bij de auto en is bij de spuiter geweest om weer hersteld te worden in zijn originele grijze kleur. De DS Breaks hadden allemaal standaard zo'n grijs dak. De rest van de auto zal babyblauw worden.


Onderdelen genoeg!



De dorpels hebben wat aandacht nodig. Ze zijn verroest en moeten dus gelast worden. Een grijze grondlaag is er daarna overheen gespoten. Gelukkig is de bodem van de auto hard!