saab 99


De Saab 99 werd in 1968 geïntroduceerd om de verouderde 96 te vervangen. De 99 werd beroemd door zijn turbo-variant, doordat dit de eerste in massa geproduceerde auto met een turbo was. Onze 99 komt uit 1983 en is daarmee een van de latere versies. Hij is voorzien van een 2-liter viercilinder met een handbak en heeft een origineel schuifdak. Na ruim 15 jaar in een droge loods stil te hebben gestaan hebben wij hem weer tot leven gebracht.

We verwachtten eigenlijk niet dat we deze Saab zouden kopen. De foto's die bij de advertentie stonden waren onduidelijk en donker. Onze aandacht werd echter getrokken door een van de enige stukjes informatie die in de advertentie stond: de kilometerstand. Deze is laag voor een Saab van deze leeftijd. Saabs staan bekend als betrouwbare auto's en er wordt in de regel dan ook veel mee gereden. Deze heeft echter nog maar 140.410 aantoonbare kilometers gedraaid. We besloten dus toch maar op pad te gaan naar Rotterdam met de stille hoop op een ruwe diamant. En dat bleek de Saab 99 te zijn. Hij is volledig roestvrij en het interieur is nog prachtig. Alleen het hemeltje hing, maar dat vonden we niet zo spannend. Of de motor goed liep was niet bekend. Toch besloten we de gok te wagen en namen we de 99 mee naar onze werkplaats in Den Helder.

De gok bleek een goede te zijn; de Saab loopt als een zonnetje en schakelt ook zoals het hoort. Nu konden we beginnen de minpuntjes aan te pakken. Als eerste gingen de stoelen eruit om beter bij het hemeltje te komen. Deze werd ook gedemonteerd, samen met de stoffen delen op de raamstijlen. Zoals bij veel auto's van deze leeftijd was de lijm los gaan laten en hing het stof overal los.

Hierna konden we ook mooi bij het schuifdak, waar water in was gaan staan. Het hele mechanisme kon er gemakkelijk uit getild worden en zo konden we bij het dakdeel, wat roestig was geworden. Dit deel ging naar de spuiter om weer in zijn originele staat gebracht te worden. Het mechanisme is schoongemaakt en de afvoerpijpjes voor het water zijn doorgespoeld zodat er geen water meer zal blijven staan in het schuifdak. Het dak zelf was overal compleet roestvrij en in prachtige staat!

De oude stof werd verwijderd van het hemeltje en de lijm werd van de dakplaat geschraapt om plaats te maken voor de nieuwe lijm en stof. De stof kopen we op grote rollen en snijden we op maat. Het resultaat is een dak dat weer jaren mee kan!

Ondertussen kwam er ook een nieuwe uitlaat onder de Saab. In plaats van 1 pijp heeft hij er nu 2 en klinkt hij erg lekker! De eerste testritjes zijn ook gemaakt, al was het nog wel even zonder stoelen en schuifdak!